O mnie
Przygodę z piosenką rozpocząłem we wczesnych latach 90-tych. Granie w zespole rockowym pasowało do mojej buntowniczej natury a do sukcesu komercyjnego i popularności podchodziłem z rezerwą. Moimi atutami było ucho do melodii i łatwość żonglowania słowem. Tworzyłem wyłącznie pod wpływem inspiracji, kierując się intuicją muzyczną. Przez 10 lat tkwiłem w przekonaniu, że to jedyny sposób w jaki powstają piosenki. Pewnego dnia dotarło do mnie, że największą frajdę czerpię z pisania piosenek. Wkrótce po tym odkryciu przyszedł czas na autorefleksję. Zrozumiałem, że bez nauki autorskiego rzemiosła oraz technik komponowania nie zdołam konkurować z zawodowymi twórcami i osiągnąć spełnienia zawodowego.
Studiowanie songwritingu rozpocząłem od kursów edukacyjnych Berklee College of Music (2007). Był to pierwszy, milowy krok. Otworzył mi oczy na istnienie metodyki, czyli zbioru reguł i praktycznych wskazówek, dzięki którym mój proces twórczy nabrał rozpędu. Następnie, chcąc doskonalić wybrane przez siebie aspekty autorskiego rzemiosła, podjąłem naukę indywidualną.
John Braheny był wziętym mentorem autorów oraz nauczycieli songwriting’u na rynku amerykańskim. W jego warsztatach uczestniczyli: Diane Warren (najbardziej utytułowana autorka piosenek na świecie), Stevie Nicks, Lindsey Buckingham (Fleetwood Mac) i wielu innych. Napisał „The Craft and Business of Songwriting”, poradnik uchodzący za biblię w środowisku piosenkopisarzy. Zainicjował, a następnie przez 17 lat współorganizował Songwriters EXPO w Los Angeles. Moim mentorem był przez ponad trzy lata (2008-2011). Oceniał piosenki, inspirował oraz doradzał w sprawach artystycznych i zawodowych. W tym czasie nawiązałem współpracę z poszukiwanymi autorami tekstów (James Grey, Lindsey Scott, Morten Maehre), a napisane z nimi piosenki zwróciły uwagę wydawców na rynku międzynarodowym.
Moim drugim mentorem był Mark Cawley – autor przebojów (m.in. Tina Turner, Joe Cocker, Chaka Khan, Spice Girls, Diana Ross i wielu innych). Mark nauczył mnie sposobów pracy nad tekstem piosenki w oparciu o techniki, jakimi posługują się najwybitniejsi autorzy.
Doświadczenia, które zebrałem podczas tej fascynującej 30-letniej podróży, ukształtowały mój warsztat kompozytorsko-autorski oraz wyposażyły w kompetencje niezbędne do nauczania technik songwriting’u.